Nyt hei ihan oikeesti, VR!

Nyt on viikko 11. Matkustin junalla Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin viikolla kahdeksaan. Näin kauan kesti, ennen kuin sarvi otsassani on laskenut sen verran, että pystyn lähes objektiivisesti kuvailemaan traumaattista kokemusta.

Pyrin välttämään VR:ää viimeiseen asti, koska kokemukseni uudesta entistä ehommasta, VR:stä eivät ole hyviä. Tällä kertaa ei ollut vaihtoehtoa.

Menomatkalle sain naispaikan makuuvaunussa. Onkin hyvä ja kannustettava asia, että yksittäisiä mies- ja naispaikkoja on myynnissä. (Kunpa niitä olisi vielä matkatoimistoissakin! Mielestäni suomalaisia olisi varaa kannustaa sosiaalisuuteen ja vieraiden ihmisten kanssa toimeen tulemiseen ja kommunikointiin, johon tällainen oli oiva keino. Ja kyllä, olen kokeillut ulkomaanreissua tuntemattoman naisihmisen kanssa, silloin kuin se oli mahdollista. Hyvin meni, kiitos kysymästä.)

Edellä listasin jo VR:n hyvät puolet. Seuraavassa huonoja:

Ostin liput VR:n näkökulmasta myöhään, omasta mielestäni ajoissa, eli 12 päivää ennen lähtöä. Hinta makuuvaunussa välillä Helsinki-Rovaniemi hintaan 132,90 €. Paluu istumapaikalla maksoi 83,30 €, siitä lisää tuonnenpana. Opiskelijat, eläkeläiset, lapset, varusmiehet ja sivarit saavat VR:n lipuista alennusta. Työttömien on turha VR:ltä alennuksia ruikuttaa, mutta sehän on nyky-Suomesssa  enemmän sääntö kuin poikkeus, olen huomannut.
Makuupaikkaa varatessani ei varaussivulta selvinnyt mistään, kumpi on ylä- kumpi alapeti. Turvauduin Twitteriin, ja sainkin vastauksen nopeasti, mutta toki jouduin aloittamaan varauksenteon alusta.  Se tieto on monelle  (liikuntaesteiset, iäkkäät, korkean paikan kammoiset, sikeäuniset, herkkäuniset) oleellinen. Paljonkohan  maksaisi panna tieto varaussivulle?

Makuuvaunu
Junien makuuvaunut on uusittu jo vuosia sitten ja tiesin suunnilleen mitä odottaa, mutta tässä yksityiskohtia tiedoksi niillekin, joilla kokemus on vasta edessä:

Oma matkakassini mahtui juuri ja juuri sänkyn alle tunkemalla. Normaali, isohko ”etelänmatkalaukku” sinne ei tule mahtumaan, siitä alkää edes haaveilko.
Yli 170-senttisiä murtsikasuksia pusseineen sinne ei mahdu, laskettelusukset ehkä, ne tapaavat olla lyhyempiä. Varaudu siis VR:n makuuvaunussa matkustaessasi sihhen, että kamasi ovat hyvin rajallisella lattiatilalla, sillä  VR ei usko pitkän matkan makuuvaunussa matkustavalla olevan viikonloppukassia enempää matkatavaraa. Sinänsä outo logiikka.

Laukku matkalla sängyn alle VR:n makuuvaunussa.
Laukku matkalla sängyn alle VR:n makuuvaunussa.

Jos laittaa talvitakin (kuvassa Joutsen) roikkumaan WC.n oven viereen ovi ai aukea, eikä mene kiinni. Jos sen laittaa hytin ulko-oven taakse roikkumaan, ei ovi aukea. Päätä siis kumpaa tarvitset, vessaa vai ulko-ovea, sillä niitä ei  availla ihan miten sattuu!

Ovi käytävään ilman takkia.
Ovi käytävään ilman takkia.

Tekniikka
Nenä meni tukkoon välittömästi hytissä. Lienee ilmastoinnin syytä. Lämpötila hytissä vaihtelee lähdön kuumasta matkan kylmään, mutta lämpöä on – Luojan kiitos! – helppo itse säätää ja säätö vaikuttaa nopeasti.

Junassa on wifi ja latauspistoke. Wifi toimii satunnaisesti, se pitää vähän väliä hakea uudelleen, signaalin vahvuus riippunee hytin sijainnista. Sähkökin tökkii. Sähkön ajoittaisen toimimattomuuden tietää siitä, että puhelin sanoo tasaisin väliajoin ”pling” , kun laturi alkaa taas saada virtaa. Yläpetiläisellä oli sama ongelma, eli kyse ei ollut  yksittäisestä pistorasiasta.

radio (2)Tälläinen härveli on korvan vieressä, pistorasia ja herätyskello, jonka toimintaperiaatetta minä ja parikymppinen kanssamatkustajani ainakaan emme hiffanneet.
Pahinta tässä on kuitenkin korvan juuressa suoraan silmiin paistava valo, jota ei saa pois. Joskus olen liimannut käsilaukusta laastarin sen päälle. Vaunussa ei ole mitään millä sen peittäisi ja nyt ei minulla ollut mitään, millä sen olisi peittänyt. Valo on sekä yllättävän kirkas että yllättävän raivostuttava.

Suihku, minkä helvetin takia?
Tiedämme, ettei junan hytti ole hotelli ja ymmärrämme sen. VR ei tiedä mitä se yrittää olla, koska hyttiin tungetaan väkisin mm. suihku, mutta perusasiat unohdetaan. Kuinkahan suuri käyttöaste suihkuilla on? Kuinka moni kokee välttämättömäksi käydä suihkussa hytissä?
OTTAISIN SUIHKUNI MIELUUMMIN TAVARA- TAI LATTIATILANA, KIITOS.

suihku2
Suihku tulee ”kätevästi” esiin peilikaappia kääntämällä. Ei sovellu heikkohermoisille, yli 50-kiloisille, eikä klaustrofobisille.

Ainoa matkustajatyyppi, jolle suihkusta voisi olla hyötyä on mieshenkilö, joka on menossa työmatkalle ja lähtee suoraan junalta vaikka palaveriin tai tilaisuuteen edustamaan, ja tämäkin on aika epätodennäköinen skenaario.  Esimerkkihenkilöni on mies, koska en usko vastaavassa tilanteessa olevan naisen valitsevan VR:n suihkua, ellei halua olla entistä räjähtäneempi. Meikkausta ym. freesaamista en suosittele tehtäväksi nykymallin junassa. Parempi pestä ne kainalot ja maalata naama paikoilleen kongressihotellin tai palaveripaikan kylppärissä, jossa mahtuu kääntymään ja saa pestyä kasvot.
Käsienpesualtaalla sopii sitten miettiä kumman käden haluaa pestä, molemmat eivät mahdu, naamasta puhumattakaan.  Kasvojen pesu on akrobatiaperformanssi, johon voisi myydä lippuja. En osaa sanoa, miten parranajo pesualtaalla sujuu, mutta ei liene helppoa sekään.
Unohtakaa viimeistään nyt sanonta: ”Toimii kuin junan vessa”. Totuus on toinen. Vaikka itse wc toimii ja vetää , niin viiveellä ja  hirveällä metelillä.

Kädenpesuallas.
Kädenpesuallas.

Vessakirjoitukset
Vanhoja, kylmiä mutta isoja käytävävessoja tulee ikävä. Niissä mahtui sentään pesemään kasvot. Jonoa oli aina asemia lähestyttäessä, mutta jono oli helppo välttää heräämällä varttia aikaisemmin.
Käytävävessojen seinällä on tälläinen teksti. Kirjoitan parhaat palat auki, koska kuva on niin suttuinen, ettei siitä varmaankaan näe lukea:

wc tekstiMinä ja kaverini…tässä on muuten oikeasti kolme pistettä, ks. kuva uurastamme tämän wc:n siivouksen vuoksi niin pienillä kuin isoilla teoilla….  Kuvassa luultavasti majava. Yhteys melko kaukaa haettu, jos sitä on. Tekstin tyyli ja kuva herättää kysymyksen minkä ikäiselle kohderyhmälle viesti on suunnattu?
…blaablaa… ympäristön puolesta blaablaa siksi kannustamme käyttämään käsienkuivaajaa paperin sijaan LUE: pakotamme. Vaihtoehtoinen, ei-kannustettava toimintamalli puuttuu, sillä käsipaperia ei ole, pelkkä kuivain.

Hajunpoistoon kokeilemme Biozone-hajunpoistotekniikkaa. Kaikkihan me toki tunnemme Biozone-tekniikan, vai mitä? No, mitä lieneekin – ei toimi!
Lopuksi: Kiitos kun valitsit ympäristöystävällisen junan, toivottavasti viihdyt!
Miten niin valitsin? Mistä vaihtoehdoista? Onko jossain vähemmän ympäristöystävällisiä junia? Mistä niihin saa ostaa lippuja? Vai tarkoitetaanko tällä, että juna kuin juna on ympäristöystävällinen? Ja jos sitä tarkoitetaan, miksi sitten selitetään tässä nimenomaisessa junassa uurastavia majavakavereita ja heidän ympäristötekojaan?
Toivon todella, että wc-tekstit on tehnyt ilmaiseksi joku TET-harjoittelija, eikä hyväliksainen copy!
Vetää nimittäin hiljaiseksi. Plakaatit ovat kaiken lisäksi olleet junien seinillä jo pitkään, veikkaan itse nähneeni itse ne ensi kertaa pari vuotta sitten.

Aamukahvi
Kävin aamulla kahvilla. Croissant oli hyvää mutta kahvi kelvotonta myrkkyä. Kulta-Katriinaa, joka ei ole hyvä kahvi, kuten useimat tietävät, hinta  2,90 €, muistaakseni. Maistettuani sitä kävelin takaisin kassalle  pyytämään siihen vettä, jonka kahvilan täti tottuneesti vanhalla rutiinilla kaatoi kuppiini. En pystynyt siltikään juomaan sitä.

Takaisin Helsinkiin. Duettoplus-vaunu.

Nautiskele matkastasi täysin uusissa ulottuvuuksissa kaksikerroksisessa DuettoPlus-ravintolavaunussa. DuettoPlus tarjoaa ennenkokematonta matkustusmukavuutta ja makuelämyksiä matkallesi! 

Ennenkokematonta toden totta. Paluumatka oli helvettiä.

Informaatio varaussivustolla
Pahaa aavistamatta olin varannut miltei täydestä junasta  paluumatkalle yksittäisen istumapaikan duettoplus-vaunusta hintaan 83,30 €.Saattoi olla että jossain normaalissa vaunussa oli vapaa paikka, mutta en sellaista löytänyt, kuten en myöskään tietoa siitä, mitä varaamani yksittäisaikka käytännössä tarkoittaa.
VR:n varaussysteemihän toimii niin, että paikkaa varatessa on kelattava juna läpi vaunu kerrallaan odotellen kunkin latautumista. Elämä on lyhyt, joten varasin yhden viimeisistä vapaista paikoista, joka oli tallainen yksittäispaikka. Matka-aikakin oli kohtuullinen, reilut 12 tuntia, huonompiakin vaihtoehtoja olisi ollut. Näin siis kuvittelin.
Vähänpä tiesin.

Sen verran ymmärsin kaaviokuvasta sitä aikani pähkäiltyäni, että paikka oli ravintolavaunun yläpuolella ja varauduin jo henkisesti kuuntelemaan känniörinää. Laskutukseen pästyäni ilmeni, että paikka oli jossain, mitä VR kutsuu duettoplus-vaunuksi.

Tiedon siitä, mikä on duettoplus jouduin googlaamaan. Varaussivulta en tätä tietoa saanut, VR:n muilta sivuilta löytyi seuraava myyntipuhe:  [Ravintola-]”Vaunun yläkerrasta löytyy myös Single-paikkoja, joissa voit säätää istuimen suuntaa ja kulmaa useaan eri asentoon. Matkustat siis aina halutessasi kasvot menosuuntaan. Voit myös kääntää istuimesi kohti maisemaikkunoita ja nauttia niiden luomasta matkan tunnelmasta.”
Pätkässä jätetään mainitsematta, että kulma, johon duettoplus singlepaikka ei taivu on selkänojan taivutus taaksepäin. Senttiäkään. Hitto soikoon,  lentokoneissakin viimeisen vessarivin selkänojat kääntyvät nykyisin taaksepäin useimmissa yhtiöissä! Ei kuitenkaan duettoplus.-vaunussa. Vaunu onkin ilmeisesti tarkoitettu kokoustamiseen [sic!] , sillä kabinetista ”löytyy mm. kokousnäyttö ja av-laitteisto”.  Kun tallaisia paikkoja myydään pitkän matkan yöjuniin, olisi aiheellista varoittaa siitä maksavaa satunnaista asiakasta, joita niitäkin toistaiseksi löytyy ja varmasti erityisesti koulujen loma-aikoina. Suurin osa VR:llä matkustavista ei ole VR:n henkilökuntaa, vaikka varmasti suuri osa onkin (henkilökunta-edut) joten sivusto olisi syytä suunnitella sellaiseksi, että siitä pääsee selville vaikka ei olisi VR:stä koskaan kuullutkaan.

 Tilat: kamoille, polville, säärille, päälle

laukku hkiin Matkakassini ei ylähyllylle mahtunut.   Entiaikuisissa vaunuissa olisi mahtunut.
Vaunun päädyssä oli pieni tavarateline, mihin mahtui muutama laukku, iso matkalaukku ei varmaan mahtuisi sinnekään. Teline oli kuitenkin täysi jo tullessani, joten ainoa paikka, johon laukkuni mahtui oli joko keskelle käytävää, niin ettei kukaan pääsisi kulkemaan käytävällä, tai minun ja vierustoverini väliin.
Valitsin vierustoverin, joka raukka joutui loikkimaan laukkuni yli tai kierämään toiselta puolelta, joka sekään ei ollut avara.
Onneksi kassissani ei ollut mitään hikisiä hiihtokamppeita särkyvämpää.

VR:n konduktööreillähän on edelleen 1970-luvulta periytynyt maine leppoisina ja ystävällisina. Haluan oikaista tämän käsityksen: Kysyin konduktööriltä ratkaisua laukkuni sijoituspaikalle.Hänellä ei ollut tarjota muuta ratkaisua kuin ottaa se kympin lisämaksusta tavaravaunuun. Minulle se ei käynyt. Kysyin vielä, onko todellakin niin, ettei selkänojaa saa taaksepäin. Hän yritti kääntää nojaa ja yllättyi hieman huomatessaan sen mahdottomaksi. Ymmärrän yllätyksen, sillä selkänojan kääntö -ominaisuus on ollut aikalailla vakiona pitemmillä matkoilla välineestä riippumatta, junissakin tähän asti. Aloin hiiltyä, mutta ratkaisua konduktööri ei löytänyt. Sen sijaan hän tulosti minulle lappusen, josta löytyy puhelinnumero ja e-mailiosoite, joihin voi reklamoida, ja poistui takavasemmalle. En nähnyt häntä enää.
Tiedoksi VR:lle, että palauttteen anto suivaantuneelta matkustajalta onnistuu aivan varmasti sähköisesti ilman lippulappusiakin. Kerrottakoon myös että meneillään on vuosi 2015. Samalla suosittelen , että VR ottaa mallia esim. lentoyhtiöiden sivustoista ja lisää nettisivuistoille muun puuttuvan informaation lisäksi käsimatkatavaroille maksimimitat, niin ei tarvitse siten matkustajien kitistä.

Nukkuminen
Olen 173 senttiä pitkä ja siten sentin, pari, pitempi kuin kaikkien suomalaisten (aikuiset miehet ja naiset) keskiarvoinen pituus. Kun istuin ryhdikkäästi perusasennossa tuolissa katse ikkunaan päin, jalkani eivät mahtuneet vierekkäin eteeni. Istuinosa välillä peffa-polvi ei ole tarpeeksi syvä luontevaan istumiseen ja kaikkea muuta kuin ergonominen, paitsi pygmeille.

Polveni duetto-vaunussa normaalissa, joskin tavallista ryhdikkäämmässä, istuma-asennossa.
Polveni duetto-vaunussa normaalissa, joskin tavallista ryhdikkäämmässä, istuma-asennossa.

Polvet oli siis taivuteltava jotenkin jonnekin pois edestä tai istuttava härskin reteässä haara-asennossa.
Jalkojen alle lattialla ei ollut tukea missään vaihtoehtoisissa kääntöasennoista. Päädyin istumaan vinottain, jalat ikkunalaudalla, jolloin varpaat paitsi hipoivat vierustoverin tonttia, olivat myös jäässä, koska osuivat kylmään ikkunaan. Onneksi pidän aina villasukkia mukana. Niiden lisäksi tarvitsein silti lisäeristeeksi sanomalehden ikkunan ja sukkien väliin.
Itseni lisäksi säälin kanssamatkustajia.  Mikään perinteinen lepoasento ei ollut mahdollinen.  Tässä tyylinäytteitä heidän menetelmistään. Suosituin oli (monelle yläaste-ajoilta ajoilta tuttu) asento, jossa istutaan pulpetissa pää pöydällä. Asento on onnistunut siinä vaiheessa, kun suupielestä valuu pöydälle kuolaa.
Kuvien epäselvyys johtuu siitä, etten halua paparazzata tunnistettavasti sivullisia,  ja itseään on mahdoton kuvata kaukaa.

20150222_042109-1

20150222_042144-1

Kuten kuvasta näkyy, kirkkaat loisteputket paloivat läpi yön. Missään välissä niitä ei edes himmennetty, saati sammutettu. Mainittakoon, että jokaisella paikalla on oma kohdevalo, joten lukeminen tai työnteko olisi ollut mahdollista sitä vaihtoehtoa kaipaavalle, vaikka kirkuvat loisteputket olisi sammutettukin. Kiusa se on pienikin.

Alle parin tunnin matkoja VR:llä periaatteessa voi matkustaa, mutta hinnat ovat niin suolaiset että työttömänä valitsen lyhyille matkoille todennäköisemmin yksitisautoilun, ellei sopivaa bussia ole tarjolla, eikä maailma taaskaan pelastu.

Advertisements

10 vastausta artikkeliin “Nyt hei ihan oikeesti, VR!

    1. Kiitos. VR näyttää innovoivan yhä uusia keinoja karkottaa matkustajia. Somessa on viime viikkoina paheksuttu mukahauskoja imitaatio-kuulutuksia, etenkin Jorma Uotisen äänellä esitettyjä. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta koska vältän koko puljua, mutta voin kyllä kuvitella junaa päivittäin pakosta käyttävän työmatkalaisen innon hiipuvan vitsikkäisiin huumoripläjäyksiin jossain neljännen kerran kohdalla.

      Tykkää

  1. Ei helpota eikä paranna asiaa, mutta (230V) sähkökatkoille vaunuissa on syy: Ns. erotusjaksot, joita on aika tiuhaan. Pendolinoissa ja joissain vaunumalleissa katkoja ei tule, kun on hoidettu sisäsähköt eri tavalla.
    Joskus koko vaunun sähköt jäävät palaamatta katkon jälkeen, jolloin konnarin täytyy käydä se taulusta kuittaamassa ja laittamassa takaisin päälle.. joka ikinen kerta.

    Tykkää

    1. En. Olen toki lähestynyt VR:ää palautteilla aikaisemmin ja menettänyt toivoni. Toivoin vähän, että joku VR:llä hoitaisi hommansa ja monitoroisi nettiä silloin tällöin, mutta ei. Ei varmaan kenelläkään ”kuulu toimenkuvaan”. Jos ei ilmainen neuvonta kiinnosta niin jatkan selän takana haukkumista. Olikohan se Härski-Hartikainen joka sanoi, että ”se alkaa olemaan nimittäin aika sama tässä vaiheessa”.

      Tykkää

  2. Kiitti tästä! Sama matka on mulla suunnitteilla ja yöjuna olisi kyllä kätevä… niin kauan kunnes hinta tulee vastaan ja toisekseen tällaiset elämystarinat, joiden jälkeen yömatkaaminen ei enää kuulostakaan niin näppärältä. 😦

    Liked by 1 henkilö

  3. Etsin kanssa alapetin ja yläpetin paikkanumerointia Rovaniemen reissua varten ja tämä oli ainoa järkevä linkkitulos. Miten se sitten meni – onko hytin pienempi paikkanumero alapedin vai yläpedin?

    Tykkää

  4. Uuh, tästä on jo vuosi aikaa, niin että arvaa muistanko? No en! En löytänyt selaamalla enää twitteristäkään, enkä uskalla lähteä arvailemaan. Miksi, miksi en älynnyt mainita asiaa aikanaan!
    Toisaalta, jos tietoa ei viitsitä panna nettiin, VR ansaitsee sen, että joutuu vastaamaan kaikille erikseen epäselvyyksistään.

    Tykkää

  5. Kuvitteletko ihan oikeasti, että VR on pahaa pahuuttaan suunnitellut ne vaunut ahtaiksi ja ihan vaan sinua ärsyttääksesi ovat tehneet pienet wc-tilat ja suihkun (joka on muuten ihan kätevä, pienuudesta huolimatta)
    No, ikävää palauttaa sinut maanpinnalle ja todeta, että sieltä junakaluston toimittajalta nuo vaunut ovat tulleet eikä VR ole siihen suunnitteluun paljoa voinut vaikuttaa. Eli Vr ei haluakkaan tehdä sinun matkastasi helvetillistä vaan parhaansa tässä on itse kukin yrittänyt.
    Tätä sinun suurta, Syyrian sodalle ja Ilmestyskirjalle vertojaan vetävää kamppailukertomustasi lukiessa tietenkin herää kysymys. Miksi et esimerkiksi olisi matkustanut lentokoneella? Mutta taidankin tietää vastauksen, sittenhän toinen paska ja sinua kiusaava valtionyhtiö (Finnair) olisi taas jonotuksella ja ahtailla jalkatiloilla tehnyt sinun matkastasi helvettiä. Jos sinulla on oikeasti tuollainen asenne niin kannattaa vaan ihan jäädä kotiin.

    Tykkää

  6. Muutaman kerran olen tänä vuonna matkustanut Rovaniemi -Tampere /Tampere/Rovaniemi väliä joka tunnetusti on pitkä..
    2 kertaa olen maksanut lisämaksua duetto plus kerrokseen koska luulin että siellä saisi hieman olla rauhassa..
    Mutta se oli pahimpia kokemuksia.. molemmilla kerroilla juopunut mies jolla ei ole ollut edes paikkaa kyseisestä vaunusta.. puhuivat koko ajan naisten alapää juttuja ja haukkui naisia -eri miehet /eri kerta-:)mutta juttelun taso 0.. jos et ollut halukas puhumaan kyseisten miesten kanssa sait kuulla kuinka olet huora ym..
    Tätä samaa melkein 10 tuntia plus vaunussa!! Tänään yläkerrassa sattui olemaan lastenleikkipaikka samassa vaunussa-lapset huusi, juoksi, itki Tampereelta -Rovaniemelle.
    Vanhemmat istui ja söi eväitä.. takana istunut mummu oli lähtenyt 2 lapsenlapsen kanssa retkelle ja hän ”lapsukaiset ”ravasi koko matkan kun mummolla oli kuukauden herkut mukana ja lapset sokerihumalassa huusi ja itki /juoksi hulluna ja mummo vaan kyseli otatko jotain syötävää.
    Missä junassa on rauhallinen paikka aikuisille joissa ei känniset eikä lapset huuda koko matkaa kun matkaa on kuitenkin 10 tuntia.? Osaatko vastata?!
    Lisäksi eräs vanhempi rouva oli tänään koiransa kanssa ei koiravaunussa -kyltit näytti ei koiria mutta rouvan paikka oli just siellä- ei koirille vaunussa koiran kanssa..!! Miksi maksaa lisämaksua jos silläkään ei saa rauhaa?! -:)!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s